Frågor och Svar

Här finns svar på dom vanligaste frågorna till Skånes Fotbollförbunds Fogissupport. Hittar du inte just svar just på din fråga så kontakta fogissupport@skaneboll.se

Jag får upp "Fogisfel 60002: Användarens konto är låst" när jag försöker logga in i Fogis. Hur gör jag för att få åtkomst?

Ett Fogis kan låsas på ett par sätt. Antingen så har man försökt logga in för många gånger med ett felaktigt lösenord. Kontot kan också vara låst av föreningens administratör av olika anledningar. I första hand kontaktar du föreningens administratör och i andra hand fogissupport@skaneboll.se

Jag är ny i min förening och behöver ett användarkonto i Fogis. Hur gör jag?

I första hand vänder du dig till föreningens administratör för att få ett konto. Om administratören inte lyckas skapa ett konto så ska administratören eller firmatecknar kontakta fogissupport@skaneboll.se. I mailet ska det stå vilken förening det gäller, personnummer, namn, epost till den person som ska ha en inloggning. I mailet ska även behörigheterna som användaren ska ha anges. OBS! Om personen som ska ha en inloggning redan har eller har haft en inloggning i Fogis för en annan föreningen eller är domare måste fogissupporten kontaktas. Föreningens administratör kan inte lägga upp denna användaren.

När jag skulle ta ut en domarrapport till dagens match så var fliken Trupp gråmarkerad?

Detta beror på att du saknar behörighet att administrera laget. För att kunna administrera lag 9-12 ska man ha behörigheten ban, 15-19 ungdom samt 20 och uppåt ska behörigheten senior anges. Damer U, juniorer går under behörigheten ungdom. Oldboys lyder under senior. Behörigheten kan i nästan alla fall ändras av administratören, men i andra hand får administratören eller firmatecknare kontakta fogissupport@skaneboll.se. Den enskilde användaren kan inte via Fogissupporten få behörigheten ändrad utan måste gå via administratören eller firmatecknaren.

Jag skulle registrera en ny spelare som är under 12-år men texten Ny registrering är gråmakerad?

Detta beror på att du saknar behörighet att registrera/licensiera nya spelare. Behörigheten kan i nästan alla fall läggas till av administratören, men i andra hand får administratören eller firmatecknare kontakta fogissupport@skaneboll.se. Den enskilde användaren kan inte via Fogissupporten få behörigheten tillagd utan måste gå via administratören eller firmatecknaren.

Jag är domare och när jag skulle rapportera händelser från matchen jag dömde igår så fanns inte matchen med på listan över mina uppdrag. Hur gör jag för att hitta den?

På sidan där dina matcher visas finns en ruta med texet visa endast kommande matcher. Ta bort bocken i den rutan så visas alla dina matcher och då även den matchen du letar efter.

Jag skulle på uppdrag av min förening licensiera/registrera en spelare som är 16 år men hon har aldrig spelat fotboll innan. När jag klickade på Förening spelare spelare så var texten registrera ny spelare grå och gick inte att klicka på. Hur gör jag?

Detta beror på att du saknar behörighet att registrera/licensiera nya spelare. Behörigheten kan i nästan alla fall läggas till av administratören, men i andra hand får administratören eller firmatecknare kontakta fogissupport@skaneboll.se. Den enskilde användaren kan inte via Fogissupporten få behörigheten tillagd utan måste gå via administratören eller firmatecknaren.

Idag skulle jag registrera en ny spelare som är 20 år. Men när jag gjorde detta fick jag upp att personen redan hade licens i en annan förening. Gör jag fel?

Om en spelare som är över 15-år och inom de senast 30 månaderna spelat en bindande match för en annan förening måste en övergång göras. Detta görs oftast av administratören eller firmatecknaren via Fogis. Manual till detta finns här