Forskning med fotboll i fokus
Gott ledarskap och inspirerande tränare får barn och ungdomar att känna sig uppskattade och fortsätta längre med fotboll. Det framgår av en unik och riksomfattande studie med fokus på vad som kan öka chansen för att behålla barn och ungdomar inom fotbollen. Bakom forskningen står Andreas Ivarsson, professor i psykologi vid Högskolan i Halmstad.
Artikelserie/studie om motivation och ledarskap, del 1:
Genom den fleråriga studien bekräftas att spelarnas upplevelse av tränare/ledarskapet, jämte egen inre motivation, är av stor vikt för att fotbollsföreningar ska kunna behålla sina aktiva barn och ungdomar.
Studien kommer att presenteras här i sammanlagt fyra artiklar under en fyraveckorsperiod.
”Resultaten av undersökningen ligger i linje med tidigare teorier i ämnet. Utfallet är också avgörande för att tränarutbildningar anpassas utifrån de svar och synpunkter som framförs av ungdomarna. Vi har även kunnat kartlägga orsakerna till varför somliga väljer att lägga av med fotbollen tidigare än andra. Att känna glädje och tillit till ledarna är ett par av de avgörande faktorerna för att få flickor och pojkar att spela fotboll längre”, säger Andreas Ivarsson.
Idrottspsykologen har inriktat sin forskning mot psykologiska aspekter inom idrott. Andreas Ivarsson är bland annat vetenskaplig rådgivare för Arsenal FC och verkar också som idrottspsykologisk rådgivare för det norska fotbollslandslaget för damer.
Studien har gjorts på uppdrag av distriktsförbunden i Skåne, Halland och Västergötland samt SvFF.
Urvalet för intervjuerna har bestått av cirka 1400 fotbollsspelare (38 procent flickor) i 26 föreningar i sex distrikt; Skåne, Halland, Västergötland, Stockholm, Värmland och Norrbotten. Vid starten av studien var deltagarna 11 till 17 år (2019).
I samma studie har genomförts forskning kring motivation och motivationsfrämjande beteenden.
Projektet redogör för sju områden/faktorer om barn och ungdomars syn på idrott och ledarskap. Fyra av modulerna ägnas åt psykosociala frågor.
”I korthet handlar det om vilka faktorer och beteenden som anses viktiga för att vilja hålla på med idrottsutövning. Att känna glädje för det man sysslar med är en basal punkt. Men vi får även svar på hur man vill att en tränare eller ledare ska vara, till exempel lyssnande, peppande och rättvis. Bland annat med stöd av svaren i undersökningen, hoppas vi kunna vara med och påverka struktur och innehåll i den svenska fotbollens utbildning av tränare”, säger Andreas Ivarsson.
”Vikten av ledarskap med bra agerande främjar glädje och ger en inre motivation att vilja hålla på med och fortsätta att spela fotboll”, tillägger han.
Andreas Ivarssons vetenskapliga forskning är i det här fallet indelad i tre delar. För att få nyanser i studien har man i den andra etappen valt att bland annat att intervjua ungdomsspelare som valt att sluta med fotboll och få dem att berätta varför. I den avslutande etappen granskas effektiviteten i de tränarutbildning som nu lanseras och hur de eventuellt behöver förändras.
Nästa artikel (Nr 2): Inre motivation stark drivkraft