Inre motivation stark drivkraft (2)
Andreas Ivarsson, professor i psykologi vid Högskolan i Halmstad, har på uppdrag av bland andra Skånes Fotbollförbund, genomfört ett forskningsprojekt om riskfaktorer för att barn och unga slutar spela fotboll. Bakgrunden till forskningsprojektet är att antalet barn och ungdomar som slutar spela fotboll under de senaste åren har ökat i Sverige. Det här är andra artikeln av fyra.
Artikelserie/studie om motivation och ledarskap, del 2:
Projektet utgjordes av två delstudier där den första studien var en litteratursammanställning som summerade forskningsläget kring riskfaktorer relaterade till att barn och ungdomar slutar med lagidrott.
Då deltagande i idrott ofta representerar en stor del av barn och ungdomars fysiska aktivitet kan det vara förenat med negativa konsekvenser att sluta spela fotboll. Exempel på sådana konsekvenser är, både på kort och på lång sikt, en försämrad psykisk och fysisk hälsa. För att förebygga avhopp från fotboll bland barn och ungdomar behövs mer kunskap om varför de väljer att sluta, kunskap som i sin tur kan ligga till grund för framtida förebyggande insatser.
Bred undersökning
Den andra delstudien var en enkätundersökning som pågick under säsongerna 2019–2021. Syftet med denna studie var att undersöka om motivation, upplevt stöd från tränaren, ålder, kön, socioekonomisk status, antal idrotter och skador föregående säsong var relaterat till att barn och unga slutar spela fotboll.
Data om motivation, upplevt stöd från tränaren, ålder, kön, socioekonomisk status, antalidrotter och skador föregående säsong från säsongen 2019 användes för att identifiera riskfaktorer för avhopp baserat på data från spelare som valde att sluta spela fotboll vid efterföljande säsonger.
I den andra delstudien deltog 738 barn och ungdomar, 462 killar och 275 tjejer, från 16 olika fotbollsföreningar runt om i Sverige. Deltagarna var mellan 11 och 17 år gamla. De hade i genomsnitt spelat fotboll i 7,5 år och tränade i genomsnitt knappt 5 timmar per vecka. Ungefär hälften av deltagarna ägnade sig åt minst ytterligare en idrott förutom fotboll. Totalt hade omkring en femtedel av spelarna upplevt en allvarlig skada med mer än en månads rehabilitering under föregående säsong. I allmänhet rapporterade deltagarna hög socioekonomisk status.
I litteratursammanställningen identifierades totalt sju faktorer som minskar risken för att barn och unga slutar med lagidrott: motivation, grundläggande psykologiska behov, socialt stöd, intention att stanna kvar, erfarenhet, färdighet och snabbhet.
Motivation
Motivation är ett begrepp för att beskriva drivkrafter bakom det vi gör. Motivation styr vad människor bestämmer sig för att göra, hur mycket, hur ofta och hur länge. Det finns olika typer av motivation, exempelvis yttre och inre motivation. Litteratursammanställningen visade att de som hade en högre grad av inre, självbestämmande motivation, det vill säga de som spelade fotboll för att det är roligt och för tillfredsställelsen av utförandet av aktiviteten i sig löpte en minskad risk att sluta spela fotboll längre fram.
Tillfredsställelse av grundläggande psykologiska behov
Inre och självbestämmande motivation, eller intresset för aktiviteten i sig, härstammar från att deltagande i fotboll tillfredsställer tre grundläggande psykologiska behov; autonomi, kompetens och samhörighet. Behovet av autonomi handlar om önskan att själva kunna välja vad vi gör, samt att det finns valmöjligheter. Kompetens är vårt behov att kunna påverka vår omgivning och att klara av det vi önskar. Samhörighet är behovet att känna gemenskap och närhet till andra människor. Av litteraturstudien framkom att spelare som upplevde att fotbollen tillfredsställelse deras behov av autonomi, kompetens och samhörighet löpte en minskad risk att sluta spela fotboll längre fram.
Färdighet
Idrottstekniska färdigheter såsom dribblingsförmåga var också relaterat till fortsatt fotbollsdeltagande då spelare som fortsatte spela fotboll hade bättre idrottsliga färdigheter jämfört med de som slutade.
Nästa artikel (nr 3): Ledarskapet har stor betydelse
Artikel nr 4: Tips för Tränare