Tips för tränare (4)
I det sista avsnittet om forskningsprojektet om riskfaktorer för att barn och unga slutar spela fotboll, presenteras förslag på hur tränare och ledare ska agera. Forskningen och slutsatserna har gjorts av Andreas Ivarsson, professor i psykologi i Halmstad, bland annat på uppdrag av SvFF och Skånes Fotbollförbund.
Artikelserie/studie om motivation och ledarskap, del 4:
Bakgrunden till forskningsprojektet är att antalet barn och ungdomar som slutar spela fotboll under de senaste åren har ökat i Sverige. Det här är fjärde och sista artikeln om forskningen med fotboll i fokus.
Sammantaget tyder resultaten från de bägge studierna på att motivation kan ses som en nyckelfaktor att beakta i relation till avhopp från fotboll. I båda studierna identifierades begrepp kopplade till motivation, till exempel inre- och självbestämmande motivation, grundläggande psykologiska behov och tränarens autonomistöd som relaterade till avhopp från fotboll.
Resultaten av studierna lyfter betydelsen av den sociala miljön inom idrotten för spelarnas motivation och fortsatta idrottsdeltagande. Tillfredsställelse av grundläggande psykologiska behov är förknippat med fortsatt fotbollsdeltagande och tränarnas behovsstödjande beteende kan därmed spela en central roll för att skapa ett idrottssammanhang som främjar inre och självbestämmande motivation och fortsatt fotbollsdeltagande.
Ur ett praktiskt perspektiv indikerar resultaten av studierna att lagidrottsklubbar skulle kunna dra nytta av att teoretiskt informerade tränarutbildningsprogram för att hjälpa tränare att anta coachningsstrategier som stödjer grundläggande psykologiska behov och främjar självbestämmande inre motivation.
Tips för tränare
För att främja tillfredsställelsen av autonomi, kompetens och samhörighet kan tränare:
Erbjuda valmöjligheter: till exempel genom att låta spelarna välja mellan två och tre aktiviteter.
Motivera varför något ska göras: exempelvis genom att förklara fördelarna med en viss övning så att spelarna förstår varför de ska göra den.
Bekräfta spelarnas känslor och perspektiv: till exempel genom att fråga spelarna vad de tycker om ett träningspass.
Främja spelarnas känsla av kompetens: exempelvis genom att hjälpa dem att sätta realistiska mål och uppmuntra dem att utveckla nya färdigheter.
Visa intresse och omtanke: exempelvis genom att vara tillgänglig och lyssna eller erbjuda stöd och tröst om något går fel.
Tidigare delar i artikelserien:
Artikel nr 1: Forskning med fotboll i fokus
Artikel nr 2: Inre motivation stark drivkraft
Artikel nr 3: Ledarskapet har stor betydelse